Pilnīgi neticams un principā neiespējams ieraksta virsraksts, ja ņemam vērā, ka runa ir par aplikācijām, ko lieto uz skārienjūtīgām ierīcēm, nevis par krāsaino papīru vai audumu aplikācijām.
Mūsmājās ekrānlaika daudzums ir nedaudz palielinājies no vienas stundas nedēļā divu gadu vecumā caur divām stundām nedēļā trīs gadu vecumā uz 3stundām nedēļā četru gadu vecumā. Jāatzīst, ka es savā bērnā joprojām novēroju negatīvos ekrānlaika efektus, bet iemesls palielināt laiku bija balstīts faktā, ka bērns kļūst lielāks, ka ir nepieciešamība pēc ekspozīcijas uz zviedru valodu, ka tagad, kad ikdienā dārziņā ar viņu runā un viņa jau arī pati runā aizvien vairāk angliski, ir pievienotā vērtība angļu valodu mācīties papildus arī ar aplikāciju palīdzību un ka tagad, kad viņa saprot angliski ir iespējams lietot Montessori aplikācijas.
Nē, neuzskatu, ka tās aizstāj vai pat papildina Montessori vidi vai īstos materiālus. Savā būtībā visabsurdākās ir sensoro Montessori materiālu aplikācijas, jo sensoro materiālu uzdevums nekādā veidā nav sasniedzams ar ekrāna lietošanu, bet tās ir vienīgās, kuras var (nevis vajag) lietot, ja bērns nepārvalda valodu.
Kristiānai interese par rozā torni un brūnajām trepēm pazuda apmēram pusotra gada vecumā un par torni tā arī nav atgriezusies, trepes Zviedrijas dārziņā pāris reizes ir lietotas. Maldījos domādama, ka rozā torņa un brūno trepju aplikācija rosinās viņu pievērsties šo materiālu lietošanai ikdienā un, acīmredzot, nevajag ar. Vislielākais ieguvums no šīm aplikācijām ir vārdu krājuma angliski paplašināšana.
No Montessori tur ir tik daudz, ka tiek imitēts īstais materiāls, tā prezentēšanas veids, protams, ka iztrūkst ļoti daudz aspektu, tomēr priecājos, ja savas 3 stundas Kristiāna pavada ar tieši šīm aplikācijām.
Nedaudz sīkāk par dažām no tām.
Ģeometriskās kumodes aplikācija sākotnēji man šķita līdzīgi absurda kā sensoro materiālu aplikācijas. Pozitīvi, ka visām šīm aplikācijām sākotnēji ir pieejama bezmaksas versija, kad var izmēģināt principus un saprast, vai ir vērts maksāt par pilno versiju. Nedomāju, ka Kristiāna jebkad ir darbojusies ar īsto ģeometrisko kumodi, neuzskatu arī, ka šis materiāls ir nepieciešams mājas apstākļos ( ja pieņem, ka kāds no resursiem ir ierobežots), bet aplikācija noder ģeometrijas vārdu krājuma paplašināšanai angļu valodā.
Arī zivs un citu dzīvnieku sastāvdaļu aplikācijas ieguva savu jēgu tad, kad saredzēju, ka Kristiāna tās pielieto valodas apguvē. Nopirku pilnās versijas un Kristiāna tās lieto katru nedēļu. Šīs pašas puzzles - īsto Montessori materiālu- Kristiāna ir lietojusi arī bērnudārzā. Es tās sastāvdaļas nezinu nevienā valodā un nedomāju, ka bērns ko zaudē to nezinādams 4 gados :)
Ievads matemātikā un ievads valodā simulē smilšu ciparu un smilšu burtu mācīšanos - kad bērns velk ar pirkstu, skan tāda skaņa it kā tiktu tiktu vilkts pa smilšpapīru :) Matemātikas aplikācijā ir iespējams apgūt kvantitātes, atbilstošos simbolus, pārus/nepārus. Arī valodas aplikācija noteikti ir labākā kādu esmu redzējusi burtu apgūšanai angliski.
Ģeogrāfijas aplikācijas darbojas lidzīgi trīs pakāpju lekcijas principam, vispirms bērns mācās valstu nosaukumus un to atrašanās vietas, tad liek puzzli ar vai bez nosaukumiem.
Saules sistēmas aplikācija (par šo tēmu gan, visdrīzāk, ir pieejamas labākas applikācijas) vai nu stāsta svarīgakos faktus par planētām, vai arī iespējams darboties ar izmēriem, orbītām vai kartiņu materiālu. Šī ir laba arī tāpēc, ka tur tiek lietoti nevis no konteksta izrauti vārdi, bet ir stāstījums un kā stāstīja Evelīna, valodu mācīties daudz labāk ir ar frāzēm un teikumiem.
Ir pieejamas vēl daudzas dažādas, bet tā kā 3 stundas nedēļā nav bezgala daudz, tad pagaidām pietiek ar šīm pašām, jo vēl jau ir zviedru filmiņas, ko Kristiāna skatās. Kopējais ekrānlaiks nedēļā sanāk lielāks tad, kad esam ciemos, tādā gadījumā mēģinām mājās lietošanas laiku atcelt vai pārcelt, bet ciemos nesekoju līdzi katram bērnu solim :)
Lai nebūtu jālieto vārds "aplikācijas" datornozīmē, ieteicams izmantot "lietojumprogrammas" (datoros) vai "lietotnes" (mobilajās ierīcēs).
AtbildētDzēstPaldies par šo info, noteikti izmantosim!
AtbildētDzēstSuper! Paldies par šo rakstu un info! es jau kādu laiku meklēju digitālas iespējas Montessori materiāliem. Es patiļaunumu šādai mācīšanās formai kā vienam no veidiem ikdienā nesaskatu, tiesa gan, pirmsskolas vecuma bērniem tas neaizstās mācīšanos caur sajūtām un praktiski darbojoties. Taču ir pat pētījumi, kas atklāj neparasti attīstītas roku īkšķu funkcijas cilvēkiem, kas dzimuši pēc aptuveni 1990.gada un kādas iepriekš nev novērotas - skārienjūtīgo ekrānu dēļ. Pasaule mainās, un arī bērni vairs nav tādi, kādi tie bija pirms 100 gadiem, tādēļ ir labi, ja sekojam viņu vajadzībām šodien :) Vērot, kā mans 5gadīgais dēls ar aizrautību un panākumiem mācās tostarp arī ar tehnoloģiju palīdzību, var tikai skatīties un brīnīties, kā cilvēki mainījušies laika gaitā :)
AtbildētDzēstTieši iesāku līdzīgu apskatu veidot, bet nepabeidzu. Paldies par iedvesmu pabeigt. :)
AtbildētDzēstTad tik padalies ar saiti šeit :)
Dzēst