Lapas

piektdiena, 2013. gada 13. septembris

Jauktas vecumu grupas - nobeigums pārdomām par tēmu "labs Montessori bērnudārzs".

Pēdējais ieraksts, pagaidām, par to kā savā starpā atšķiras ideāls Montessori bērnu dārzs no citiem :)

Īstenā Montessori bērnudārzā bērni netiek dalīti pa vecumu gupām, bet dzīvo visi kopā, tādejādi lielākie iemācas palīdzēt mazākajiem. Ir nācies Latvijā dzirdēt atrunas, ka bērni tiek dalīti pa vecumiem, jo „tie mazie tak sabojās materiālu“, Zviedrijas atruna bija telpu šaurība un dienas ritma krasas atšķirības, kamdēļ bērni līdz 2 vaai 2,5 gadu vecumam bija atsevišķā grupā un no 2,5 līdz 6 gadu vecumam visi kopā. 


Šis ir kritērijs, ar kuru Latvijā nebiju gatava rast kompromisu, Zviedrijā es piekāpos, jo tas bija vienīgais, kas mani neapmierināja teorētiskā līmenī, bet priecājos, ka Lietuvas dārziņā nepastāv nekādu dalījumu pa vecuma grupām. Jā, tas var nozīmēt, ka, piemēram, lielie bērni ir spiesti pagaidīt uz mazākajiem pirms iet laukā, kā tas ir Lietuvas gadījumā, jo reti kurš "lielais" ir gribošs palīdzēt mazajiem tikt ar sevi galā, bet esmu ierosinājusi Lietuvas dārziņā īstenot tādu praksi kā Zviedrijā, ka vispirms uz ārā iešanu ģērbas paši mazākie un visi, kas par viņiem lielāki, audzinātājas ieskaitot, palīdz,  ja nepieciešams un tad pēc tam lielākie paši aši apģērbjas. Grupas dinamikai un sociālo  prasmju izkopšanai lieti noder tas, ka visi vecumi "dzīvojas" kopā.

Un noslēguma vietā - Montessori materiālu esamība, tā klāsts un nolietojamības pakāpe ir pilnīgi mazsvarīgs faktors, ar kuru ērti var aizmālēt acis, bet neļaujieties!  Galvenais, kas ir svarīgi attiecībā uz materiālu ir, lai tas, kas ir pieejams, ir pilnā komplektā (piemēram, lai nav tā kā redzējusi esmu kādā šaušalīgā dārziņā Zviedrijā, kas savam nosaukumam ir izvēlējies pielikt Montessori vārdu klāt -  ka rozā torņa kubi nestāv visi vienkopus, ka brūnajām trepēm iztrūkst 2 posmi utt) un lai bērns var strādāt ar to sevis izvēlētā laikā dienas ritma ietvaros.

Pārdomu pirmais ieraksts par mātes intuīciju, otrais par brīvo mieru, trešais par Montessori pedagogu un ceturtais par telpas plašuma un pieguļoša rotaļlaukuma nozīmību.

Vai ir kas,ko neesmu pateikusi vai nokomentējusi, jūsuprāt?

2 komentāri:

  1. Lūdzu komentārus par montesori b/d zviedrijā un lietuvā, interesē tieši bērnu skaits grupā. Jeb bērnu skaita attiecība ar pedagogu skaitu.

    AtbildētDzēst
  2. Ļoti forša ierakstu sērija! :) Paldies par salīdzinājumiem!

    AtbildētDzēst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Follow Me on Pinterest