pirmdiena, 2012. gada 8. oktobris

Cik vietas aizņem skābeklis?

Mūsmājās noteikti par maz tiek veikti visādi zinātniski eksperimenti. Tā ir tēma, kuru es iekļautu savā "Spēlējam skolu" programmā kā obligāto sastāvdaļu. Viens no galvenajiem iemesliem, visdrīzāk, ir, ka nemāku bērnam saprotami izskaidrot eksperimentu norises, cēloņus, sekas, jo pati neko daudz nesaprotu. Jā, akmens mūslaiku fizikas un ķīmijas bezjēdzīgo formulu mācīšanas metodikā. Lēniem soļiem mēģinu ko uzlabot savā izpratnē. Viens patiesi vienkāršs un labi uzskatāms eksperiments saistībā ar to, ka "degšana ir skābekļa iztērēšana" un ka skābeklis "aizņem vietu" telpā.

Vispirms atkārtojam, ka bērns aizdedzināt sērkociņus drīkst tikai pieaugušo klātbūtnē un tad ķeramies pie lietas.


Ņemam sveci, aizdedzinam un vērojam, kā tā nodziest,  jo nav vairs skābekļa.

Lielākam efektam iekrāsojam ūdeni





Sapratuši, ka svece par mazu - ņemam lielāku un liekam  atkal burku virsū



Vērojam, kā tā lēnām izdziest (laba aktivitāte arī Montessori klasiskajam klusuma vingrinājumam )

Un kā beigās ūdens aizņem skābekļa vietu. jo lielāka svece, jo labāk ;) tikai tad mājās vajag arī 3l burku ;) tad vispār efekts būs graujošs! :)


Tālāk seko matemātikas nodarbība

Kā tu domā kura svece nodzisīs pirmā

un kāpēc?

13 comments:

  1. nezinu, vai Tev ir iespēja dabūt piem. grāmatu "365 experimenti ķīmijā" kopā ar bērniem, ko varētu meistarot. + vēl bija grāmata fizikas eksperimenti mazajiem kaut kā tā. moš internetā var ļoti vieglus experimentus dabūt.
    Var jau arī bērnam izstāstīt, kapēc lietus līst, kapēc sniegs ir balts un debesis zilas, kapēc smiltis "čīkst", kad iet, kāpēc bumba ripo, kāpēc jūrā ir viļņi un kā tie veidojas, tās it kā ir primitīvas lietas, kurā ir apakšā fizika, ķīmija utt. bet jā nenoliedzami mammām jāmācās kopā ar mazajiem.

    Man ir fizikas maģistrs un ķīmiju es arī zinu, bet man atkal meita par to galīgi neinteresējas, tapēc skaidrot kaut ko nu tā reti kad sanāk, kad var ieinteresēt. Man par to ir nedaudz žēl, nu varbūt vēlāk.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. mums ir pāris grāmatas, jā, un internets ir jau ir pilns, bet zini kā - ja man pašai tas nav iekšā dabīgi, tad ar lielāku piespiešanos un gatavošanos, bet ir jau bauda mācīties kopā, ir :)

      klau, bet man nav ne jausmas kāpēc mākoņi zili un sniegs balts, kāpēc smiltis čīkst, kā veidojas viļņi 8-) - man tas it nemaz nav primitīvi :D

      cik meitai gadu? pavisam noteikti ir veids, ja tu uzskati,ka vajag, kā viņu netieši ieinteresēt caur lietām, kas viņai interesē :)

      Dzēst
    2. ir viens interesants un viegls experiments ar sarkano kāpostu. Krāsains, viegli uztaisīt un nav bīstams.
      http://www.sciencekids.co.nz/experiments.html

      šī grāmata ir intresanta, ko iepriekš arī minēju https://gramataselektroniski.wordpress.com/2010/10/24/360-eksperimenti-kimija-valdis-drinks/

      Vēl ir padomju grāmata "fizika mazajiem", ar savu meitu esmu izlasījusi krustu šķērsu, ir aprakstīts kā veidojas un kas ir sastopams dabā ļoti vienkāršā veidā, iesaku.

      mēs arī vairāk šobrīd par medicīnu runājam, un pētam biologijas lietas, tas vairāk intersē. fizika un ķīmija, lai bik paliek vēlākam laikam, meitai gan 3.5 gadi. Dodu to, kas tagad interesē.

      Dzēst
    3. šī ir tā grāmata. http://www.ibook.lv/BD_fizika-mazajiem-pirmsskolas-un-jaunaka-skolas.aspx?BID=a2a5a7f6-88ef-44b9-a972-6b22b247a56b

      Dzēst
    4. Tad mums meitas vienaudzes :) Jā, tādā veidā tak mēs paši arī tikai iemācamies, ja mācamies to kas no sirds interesē!

      Fiziku mazajiem atceros no savas bērnības! Jāpalūdz, lai mamma mājās atrod;)

      Paldies par saitēm!

      Dzēst
    5. jā, it kā padomijas grāmata, bet cik interesanta. pati šad tad pārlasu, bez meitas.
      mums mājās ir vidusskolas bioloģijas grāmatas, tad meita pēta, pēta, es izstāstu atkal, kas kur cēlies, ko dara, ko ēd un ejam ārā pētīt. :D

      bet par saitēm, ļoti daudz resursu netā, es tik tā, ko 5min uzgūglēju. :D

      Dzēst
  2. super eksperimenti! kaut kas no šī jāievieš MM dz.dienas pasākumā!

    AtbildētDzēst
  3. Man viss patīk, bet nevaru pat iztēloties, kā šādus eksperimentus iekļaut ikdienā.. Mani bērni nezina, kas ir "skābeklis", tāpēc viņiem varētu būt vienalga, vai pazūd vai nepazūd. Ar ko sākt? Informāciju par skābekli?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. mēs sākām ar sarunu par skābekli, jo tas jau iepriekš kaut kur bija figurējis, bet domāju, ka bērniem būs interesanti vērot, kā ksāsainais ūdens ceļas uz augšu, pamanīt, ka svece pēkšņi nodziest un tad jau arī jautājumi, man domāt, radīsies un varēs pāriet pie matemātikas sadaļas: kur vismazāk skābekļa utt. varbūt vari arī sākt no matemātikas puses - lai A pasaka, kā viņa domā, vai svece degs un vai visas vienlīdz ilgi, bet man pašai šis variants nepatīk īsti, jo atņem bērnam izzināšanas daļu :) pastāsti, kā jums gāja ar šo :)

      Dzēst
  4. shitas baigi labs! nenotureejos un arii maajaa iemeegjinaajaam. bez baigaa ievada, vienkaarshi kaa interesantu procesu (pie kam "svece burkaa" jau kkaadaa skolas graamataa bija redzeeta, bet "piena dzershana" (jo kraasaina uudens nebija pa rokai) gan nee un bija gaidiitais - wow, uztaisam veel kko :)).

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. nevajag noturēties, nevajag :) un kas bijas tas "vēl kkas?" ;)žetons par pienu, man nebūtu ienācis prātā :)

      Dzēst
  5. "putu kraaters" - soda ar etikji - bija aatrais veel kkas. un, vai zinaaji, ka seerkocinjsh parastais, ja to peec aizdedzinaashanas tur vertikaali (ar liesmu uz augshu) nodziest? :)

    AtbildētDzēst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Follow Me on Pinterest