Tiem, kam nav
intereses lasīt garo aprakstu, kopsavilkums: jā, mēs šobrīd dzīvojam Latvijā un
Kristiāna apmeklē Montessori sākumskolu “Pētnieki”, Juglā.
Pirmais materiāls, šķiet, ko Kristiāna izvēlējās 1. septembrī kā uzrunājošāko |
Bet terapeitiskā
rakstīšana kā metode ir atzīta un lai arī vispār jau šķita, ka “mans blogs ir
miris”, bet izrādās, ka “blogs ir miris,
lai dzīvo blogs!”, jo jūs man uzdodat tik daudz jautājumu, ka man nepietiek
stundas diennaktī, lai katram atbildētu atsevišķi. Neņemiet ļaunā, jo dzīvo
komunikācju joprojām intensīvi piekopju, jo īpaši tādu, kas sev līdzi nes
iespēju aiziet kopīgā pārgājienā,
izbraukt kopīgā velobraucienā |
vai uzspēlēt galda spēli. |
Kopīgs teātra apmeklējums vai jaunu zinību gūšana plecu pie pleca
kādā neformālā izglītības iestādē arī pavisam noteikti ir droši veidi kā īstenot
klātienes sarunu.
Liela daļa visu to jūsu, ar ko kopā mēs baudam augstākminētās aktivitātes, jau ļoti labi zina, ka bez turbulences mēs nedzīvojam, ka turbulences paši sev sarīkojam. |
Meitas skolas
gaitu uzsākšanas neizbēgamais fakts (nē, mājmācībai man nervu nepietiek) kādu
aptuveni gadu atpakaļ mums radīja pārdomu turbulenci un tika izlemts, ka, lai
vai cik ideāla nebūtu skola, kuras bērnudārzā Kristiāna pavadījusi pēdējo
mācību gadu, mēs neesam ar mieru vest viņu uz lietuviešu valodas neMontessori
pedagoģijas skolu. Divi svarīgākie formālie aspekti bija, ka skolai jābūt vai
nu “starptautiskajai” vai arī ja ne gluži Montessori, tad kādai no
“alternatīvajām” skolām, kādā no Kristiānas pirmajām trīs valodām, nevis
lietuviski.
Pārdomu
turbulence rezultējās vairāku skolu izvērtēšanā, apmeklēšanā un savas izpratnes
un vērtību pārbaudīšanā. Kopumā sarakstā mums bija aptuveni 6 skolas (vairāk,
ja skaitam klāt arī tās, kuras neizturēja pašu pirmo “atlases kārtu” - nu piemēram, Kauņā ir Monessori skola, bet
diezgan ātri sapratām, ka uz Kauņu negribam pārvākties) un lēmums nebija
viegls. Vispirms jāatzīmē, ka ģeogrāfiskā atrašanās vieta bija
vismazsvarīgakais kritērijs skolas izvēlē un tad esmu gatava neprioritārā
secībā (jo tā nav kvantificējama) padalīties ar mūsu turbulentajām pārdomām,
kādu tad skolu savam bērnam novēlam.
Aplam būtiski ir
ap skolu esošā vide, lai tie nav tikai akmeņi un izplūdes gāzes, vai ražotāja
spēļlaukums, bet lai iespējami tuvu būtu nestrukturizēta un brīva daba. Šo
punktu nācās ļoti grūti piepildīt, jo Kristiānas bērnudārzs bija ļoti tuvu
brīvdabas pedagoģijai, katrai bērnudārza grupai sava kempinga un ugunskura
vieta, pašiem savs un tikai savs milzu mežs.
Daudzi kritēriji,
šķiet, mūsos iesūkušies 1:1 no Montessori pedagoģijas pamatideju izpausmēm – ka
klases netiek dalītas pēc vecumiem kā ar nazi, ka nepastāv frontālā pieeja
mācību darbā, ka pedagogs ir atbalsts nevis vienīgais, kam taisnība un
vienīgais, kurš zina atbildes, ka bērns mācās iekšējās intereses vadīts, ka nav
jāsaskaras ar situāciju, ka, piemēram, līdz šim lasīt negribošs bērns ir
ieinteresējies un sācis lasīt grāmatu, bet zvans nosaka, ka tagad viņam
jāinteresējas par anatomiju un tikko kā bērnā pamodusies padziļināta interese
par gremošanas traktu, tā jādodas spēlēt tautasbumba, jo stundu sarakstā ir
“sports”. Montessori kritēriji izpildījās par 100% brīdī, kad no sarkasta
svītrojām visas citas alternatīvās skolas un kad sapratām, ka esam nokļuvušī “īstā
Montessori skolā”.
Neapšaubāmi pats
svarīgakais no kritērijiem, kuru atbildi var sniegt tikai intuīcija – klases
pedagogs/-i. Daudzas reizes esmu teikusi, ka ne jau no īpašuma formas vai
sistēmas piekritības atkarīga pedagoga “kvalitāte” (ļoti nepiemērots jēdziens,
bet nerodu šobrīd labāku). Kad satikām Kristiānas skolotājas (jā, viena no
manām LV sāpēm ir vīriešu dzimtas pārstāvju mazskaitlība LV skolās) uzreiz
sajutu – ir labi!
Vecāku kolektīvs,
kur visi ir domubiedri un ir kopīga izpratne par lietu kārtību ir liels pluss,
tāpat kā kvalitatīvs ar maz cukura, bez nevajadzīgam pārtikas piedevaā un
ekoloģisks ēdiens.
Prieks, ka šis mums ir, bet, būsim atklāti, pat ja ēdinātu ar kautkādām šausmām (LV Tvitersfērā kādu laiku atpakaļ bija skandāls par kādas skolas ēdiena piegādātāju kvalitāti) – nekādas dižās izvēles jau nebūtu tik un tā.
Jā, dzīvojam
tagad Latvijā, jo (ne bez neskaitāmu bezmiega nakšu izdzīvošanas) izlēmām, ka
vēlamies, lai meita mācās Montessori skolā.
Tas ir tā vērts. |
Oki...nez kāpēc nejūtos pārsteigta. :) Kaut kā zemapziņā likās, ka tā varēru būt. Uz manu epastu vari neatbildēt - visas atbildes ir ietvertas šeit. :)
AtbildētDzēstJūs esat lieliski! :)
-rai
no tādiem dzirdu, ja!
DzēstVīīī! Tad jau varēs iepazīstināt Jūs ar Salaspils apkārtnes lieliskajiem purviem...un ne tikai... :)
DzēstUztveru šo kā uzaicinājumu, detaļas saskaņojam privāti ;)
DzēstŠo komentāru ir noņēmis autors.
DzēstĻoti nopietns lēmums.kas noteikti savu paģērē. Lai veicas! Gaidīšu vēl ierakstus:)
AtbildētDzēstJa nu kāds, tad tu noteikti vari iedomāties ko tas viss prasīja :)
DzēstPrieks par jums! Apsveicu ar lēmumu, kas rada jūsos visos prieku! Beta
AtbildētDzēstPaldies.
DzēstNu tad sveicināti tēvu zemes ārēs! Jā, piemērotas skolas esamība/neesamība ir arī mūsu ģimenes morālās ēdienkartes sastāvdaļa nu jau otro gadu. Grūti. Vieni vienīgi kompromisi. Traka loģistika. Nu ne tik traka kā līdz VIļņai, bet nu traka šā kā tā. Tagad meita baletu pieprasa un uz zirgiem gribētos. Viens pulciņš no otra būs ap 70km atstatumā, mājas kaut kur pa vidu. Nu tas pie noteikuma, ja dodamies uz tām aktivitātēm, kas atbilst mūsu izpratnei par sakarīgām aktivitātēm. Ir jau "varianti" arī tuvāk :)
AtbildētDzēstVienvārdsakot- lai veiksmīgs un prieka pilns jūsu ģimenei mācību gads! Gada beigās būtu forši redzēt rezumējumu! :)
Laine, Mammas Rokas
Paldies. Reizēm tos tālākos attālumus veikt vieglāk kā "tikai" 70km. Nu vismaz man ceļošana SWE-LV padevās vieglāk kā LV-LT :)
DzēstPatīkami dzirdēt, ka ne mēs vienīgie iespringstam par "sakarīgumu" :)
Pëc gada redzëjumu par skolu tu domā?
Par skolu, jā.
AtbildētDzēst